Logopedie
Logopedický ebook
Logopedka Mgr. Jana Chamrádová popisuje v ebooku, jak začít s nápravou výslovnosti včas. Ke stažení zde: http://www.skolazvesela.cz/ebook-logopedie-free/
Pořad Logohrátky
Nyní můžete trénovat logopedii i prostřednictvím pořadu vysílaného na "Déčku". Online ke shlédnutí zde: http://decko.ceskatelevize.cz/logohratky
Vážení rodiče,
pokud máte zájem účastnit se individuální logopedické péče Vašeho dítěte, oslovte p. učitelku Kamenickou a domluvte se na termínu návštěvy. Velmi ráda zodpoví všechny Vaše dotazy a ukáže Vám, jak s dítětem pracovat, jaké využívat pomůcky, jaká již proběhla péče a jaké pokroky Vaše dítě dělá.
V případě zájmu je možné se dohodnout o zasílání stručných informací o průběhu logopedické péče a postupech, jak pracovat doma s dítětem, mailem – opět po osobní domluvě.
Zásady při procvičování
- Cvičte s dítětem několikrát denně v krátkých 5 minutových intervalech (využijte chvilky při cestě do školky, ze školky, v autě, mezi návštěvami apod.)
- Buďte dětem dobrým řečovým vzorem, mluvte pomalu, srozumitelně, vysvětlujte
- Chvalte, chvalte a zase chvalte za každý sebemenší úspěch
- Dítě nenapomínejte, že mluví nesprávně, nezesměšňujte před ostatními. Buďte trpěliví, nezvyšujte hlas, netrestejte dítě, pokud mu něco nejde.
- Vymyslete předem dohodnutou odměnu za splněné úkoly a dohodu dodržte – dítě se tedy snažíme motivovat. Ale motivujeme i sebe, abychom byli důslední, trpěliví a poskytovali správný řečový vzor.
- Neustále opakujte již naučené hlásky – procvičujeme v básničkách, písničkách a při spontánním projevu neupozorňujeme na chybu, ale po dítěti správně zopakujeme slovo.
- Děti se často snaží vyslovovat novou hlásku přehnaně a nahlas (například moc tlačí, křičí, stále opakují slovo, aniž by si uvědomovali, jak novou hlásku tvoří a jak ji říkají). Proto cvičte tiše, bez velkého úsilí.
Dyslálie
Dyslálie je nejčastější narušení komunikační schopnosti. Jedná se o neschopnost používat jednotlivé hlásky či skupiny hlásek v komunikačním procesu. Porucha se projevuje vynecháváním, zaměňováním, nahrazováním nebo nepřesným vyslovováním hlásek. Hláska je tvořena na jiném místě nebo jiným způsobem, než stanovuje fonetická spisovná norma. Tato porucha narušuje i plynulost řeči, spojování hlásek do slabik, slov a vět.
Je důležité si uvědomit, že dítě nemůže umět všechna hlásky hned. Každé dítě je jedinečné a vyvíjí se individuálně a proto je důležité respektovat přirozený vývoj artikulace a nepožadovat po dítěti výkony, pro které ještě není zralé. Proto nejprve vyvozujeme hlásky méně náročné na artikulaci a až později ty náročnější.
V následující tabulce můžete zjistit, v kolika letech má dítě začít tvořit určité hlásky a jak se má rozvíjet jeho slovní zásoba.
Věk |
Rozvoj slovní zásoby |
Vývoj výslovnosti |
---|---|---|
do 1 roku |
Dítě rozumí jednoduchým pokynům a začíná opakovat jednoduchá slova, která slyší |
M B P |
do 2,5 let |
Tvoří jednoduché věty, od 2 let se ptá "co to je", rozlišuje svou slovní zásobu. |
K G H CH |
do 3,5 let |
Mluví ve větách, začíná si osvojovat gramatickou stavbu vět, ptá se "proč", rozšiřuje dále slovní zásobu. Začíná se tvořit verbální (slovní) paměť. |
Zvládá |
do 4,5 let |
Dokončuje se gramatická stavba vět, dítě již chápe děj a umí ho vyprávět. |
Ň Ď Ť |
do 6,5 let |
Dítě chápe složité děje, má již velkou slovní zásobu, gramaticky zvládá jednoduchá souvětí. |
C S Z R Ř |
V průběhu odstraňování dyslalie rozlišujeme 4 etapy:
1. Přípravná cvičení – je třeba u dítěte připravit mluvní orgány. Do mluvních orgánů řadíme jazyk, rty, tváře, dolní čelist a měkké patro. Procvičujeme motoriku (obratnost) těchto orgánů. K řeči také potřebujeme umět správně dýchat a hlavně s dechem pracovat. Zařazujeme tedy i dechová cvičení. Využíváme formu hry, abychom dítě motivovali.
2. Vyvození hlásky – jde o stěžejní etapu a lze k ní přistoupit až po důsledných přípravných cvičeních! Využívají se k vyvození hlásek různé metody, které volíme individuálně. Pokud je hláska vyvozena vadně a následně i vadně fixována je náprava mnohem složitější! Hlásku vyvozujeme izolovaně (samostatně) a až poté ve slabikách.
3. Fixace hlásky – hlásku fixujeme ve spojení s dalšími hláskami v různých pozicích a spojeních. S dítětem vyslovujeme různá slova, pomocí obrázků a opět využíváme různé hry.
4. Automatizace správné výslovnosti – v této etapě se snažíme pomocí básniček, vyprávění apod. o to, aby nacvičená hláska byla vyslovována správně naprosto samovolně a byla součástí aktivního slovníku dítěte.